1.
Pengenalan
DSS
Satu sistem
sokongan keputusan (DSS) adalah satu sistem maklumat berasaskan komputer yang
menyokong perniagaan atau aktiviti organisasi membuat keputusan.DSSs berkhidmat
pengurusan, operasi dan tahap perancangan sesebuah organisasi dan membantu
untuk membuat keputusan, yang mungkin pesat berubah dan tidak mudah ditentukan
terlebih dahulu. Sistem sokongan keputusan boleh menjadi sama ada berkomputer
sepenuhnya, manusia atau gabungan kedua-duanya. DSS termasuk sistem berasaskan pengetahuan.
DSS yang
direka bentuk adalah satu sistem interaktif berasaskan perisian yang bertujuan
untuk membantu pembuat keputusan menyusun maklumat yang berguna daripada
gabungan data dokumen, mentah, dan pengetahuan peribadi, atau model perniagaan
untuk mengenal pasti dan menyelesaikan masalah dan membuat keputusan.
Maklumat
tipikal bahawa keputusan permohonan sokongan mungkin mengumpul dan
membentangkan termasuk:
- Inventori aset maklumat (termasuk legasi dan
hubungan sumber data, kiub, gudang data, dan data mart)
- Perbandingan angka jualan antara satu tempoh dan
seterusnya
- Unjuran angka pendapatan berdasarkan jualan produk andaian.
Objektif DSS
- Bantu sediakan sokongan
kepada pengurus dalam proses pembuatan keputusan
- Bantu pengurus bukan ganti
pengurus dalam pembuatan keputusan.
- Bantu keberkesanan proses membuat keputusan berbanding kecekapan.
Manfaat
Daripada DSS
- Meningkatkan kecekapan peribadi
- Mempercepatkan proses membuat
keputusan
- Meningkatkan kawalan organisasi
- Menggalakkan penerokaan dan penemuan
di bahagian pembuat
keputusan
- Mempercepatkan penyelesaian masalah
dalam sesebuah organisasi
- Memudahkan komunikasi
antara perorangan
- Menggalakkan pembelajaran atau
latihan
- Menjana bukti baru dalam sokongan keputusan
- Mewujudkan kelebihan daya
saingan berbanding persaingan
- mendedahkan pendekatan baru untuk memikirkan tentang penyelesaian
masalah
- Membantu mengautomasikan proses
pengurusan
- Mewujudkan idea-idea berinovatif untuk meningkatkan
prestasi
Tujuan
menggunakan DSS:
- menigkatkan keberkesana di
peringkat pengurusan untuk memberi keputusan terutama dalam tugas yang
kompleks.
- menggunakan data dan model
untuk membuat keputusan. Untuk menyelesaikan masalah berstruktur,semi
berstruktur, tak berstruktur.
- Pihak yang membuat keputusan
perlu membuat keputusan yang tepat jitu, terkini, agar keputusan
berkualiti dan efektif..
- Sistem yang memberi kemudahan kpd pengurus untuk menyelesaikan mslah berstruktur, semi berstruktur, tak berstruktur.