Pages

Nuffnang Ads

Thursday, 15 November 2012

Kajian Mengenai Etnik Minangkabau

Etnik : Minangkabau


Kajian mengenai suku bangsa Minangkabau dan hubungannya dengan rumpun bahasa Melayu

Orang Minangkabau atau Minang adalah kumpulan etnik Nusantara yang berbahasa dan menjunjung adat Minangkabau. Wilayah penganut kebudayaannya meliputi Sumatera Barat, separuh darat Riau, bahagian utara Bengkulu, bahagian barat Jambi, bahagian selatan Sumatera Utara, barat daya Aceh, dan juga Negeri Sembilan di Malaysia.Kebudayaan mereka adalah bersifat keibuan (matrilineal), dengan harta dan tanah diwariskan dari ibu kepada anak perempuan, sementara urusan ugama dan politik merupakan urusan kaum lelaki (walaupun sesetengah wanita turut memainkan peranan penting dalam bidang ini). Kini sekitar separuh orang Minangkabau tinggal di rantau, majoriti di bandar dan pekan besar Indonesia dan Malaysia. Orang Melayu di Malaysia banyak yang berasal dari Minangkabau, mereka utamanya mendiami Negeri Sembilan dan Johor.

Walaupun suku Minangkabau kuat dalam pegangan agama Islam, mereka juga kuat dalam mengamalkan amalan turun-temurun yang digelar adat. Beberapa unsur adat Minangkabau berasal dari fahaman animisme dan agama Hindu yang telah lama bertapak sebelum kedatangan Islam. Walau bagaimanapun, pengaruh agama Islam masih kuat di dalam adat Minangkabau, seperti yang tercatat di dalam pepatah mereka, Adat basandi syara', syara' basandi Kitabullah, yang bermaksud, adat (Minangkabau) bersendi hukum Islam dan hukum Islam bersendi Al Qur'an.

Orang Minangkabau sangat menonjol dibidang perniagaan, sebagai profesional dan intelektual. Mereka merupakan pewaris terhormat dari tradisi tua Kerajaan Melayu dan Sriwijaya yang gemar berdagang dan dinamik. Suku Minang mempunyai masakan khas yang popular dengan sebutan Masakan Padang, dan sangat digemari di Malaysia.

Asal – usul nama Minangkabau

Perkataan Minangkabau merupakan gabungan dua perkataan, iaitu, minang yang bermaksud "menang" dan kabau untuk "kerbau". Menurut lagenda, nama ini diperolehi daripada peristiwa perselisihan di antara kerajaan Minangkabau dengan seorang putera dari Jawa yang meminta pengakuan kekuasaan di Melayu. Untuk mengelakkan diri mereka daripada berperang, rakyat Minangkabau mencadangkan pertandingan beradu kerbau di antara kedua pihak. Putera tersebut setuju dan menonjolkan seekor kerbau yang besar dan ganas. Rakyat setempat pula hanya menonjolkan seekor anak kerbau yang lapar tetapi dengan tanduk yang telah ditajamkan. Semasa pertandingan, anak kerbau yang kelaparan dengan tidak sengaja telah merodok tanduknya di perut kerbau putera itu kerana ingin mencari puting susu untuk meghilangkan kelaparannya. Kerbau putera tersebut mati dan rakyat tempatan berjaya menyelesaikan perselisihan mengenai tanah dengan aman.

Bumbung rumah adat Minangkabau yang dipanggil Rumah Gadang, (Rumah Besar) memiliki rupa bentuk yang unik kerana ia menyerupai tanduk kerbau.Terdapat juga prinsip-prinsip tertentu dalam pembinaan rumah adat Minangkabau.

Agama

Kebanyakkan orang apabila diberitahu bahawa masyarakat Minang merupakan penganut Islam yang kuat merasa bingung kerana anggapan mereka ialah sebuah masyarakat yang mengikut sistem saka (matriarchal) akan sering berselisih dengan fahaman Islam yang lebih patriarkal. Namun sebenarnya, terdapat banyak persamaan di antara fahaman Islam dan Minangkabau (lebih lagi pada masa kini) sehingga menjadi sukar untuk orang Minang membezakan satu daripada lain.
Seperti contoh:
  • Fahaman Islam: Menimba ilmu adalah wajib.
Fahaman Minangkabau: Anak-anak lelaki mesti meninggalkan rumah mereka untuk tinggal dan belajar dengan di surau (langgar, masjid).
  • Fahaman Islam: Mengembara adalah digalakkan untuk mempelajari dari tamadun-tamadun yang kekal dan binasa untuk meningkatkan iman kepada Allah.
Fahaman Minangkabau: Remaja mesti merantau (meninggalkan kampung halaman) untuk menimba ilmu dan bertemu dengan orang dari berbagai tempat untuk mencapai kebijaksanaan, dan untuk mencari penghidupan yang lebih baik. Falsafah merantau juga bererti melatih orang Minang untuk hidup berdikari, kerana ketika seorang pemuda Minang berniat merantau meninggalkan kampungnya, dia hanya membawa bekal seadanya.
  • Fahaman Islam: Tiada wanita yang boleh dipaksa untuk berkahwin dengan lelaki yang dia tidak mahu berkahwin.
Fahaman Minangkabau: Wanita menentukan dengan siapa yang mereka ingin berkahwin.
  • Fahaman Islam: Ibu berhak dihormati 3 kali lebih dari bapa.
Fahaman Minangkabau: Bundo Kanduang adalah pemimpin/pengambil keputusan di Rumah Gadang.

Ciri-ciri Islam begitu mendalam dalam adat Minang sehingga mereka yang tidak mengamalkan Islam dianggap telah terkeluar dari masyarakat Minang

Budaya

Masyarakat Minangkabau merupakan masyarakat matrilineal yang terbesar di dunia, di mana harta pusaka diwaris menerusi nasab sebelah ibu. Ada beberapa pendapat mengatakan bahawa adat inilah yang menyebabkan ramai kaum lelaki Minangkabau yang keluar untuk merantau di serata Nusantara untuk mencari ilmu atau mencari kemewahan dengan berdagang. Kanak-kanak lelaki semuda 7 tahun selalunya akan meninggalkan rumah mereka untuk tinggal di surau di mana mereka diajarkan ilmu agama dan adat Minangkabau. Apabila remaja pula, mereka digalakkan untuk meninggalkan perkampungan mereka untuk menimba ilmu di sekolah atau menimba pengalaman daripada luar kampung dengan harapan yang mereka akan pulang sebagai seorang dewasa yang lebih matang dan bertanggungjawab kepada keluarga dan negeri.

Namun ikatan mereka dengan Ranah Minang (Tanah Minang) masih disimpan dan dikuatkan lagi. Satu contoh kawasan yang didiami oleh masyarakat Minangkabau dan masih mengamalkan adat dan budaya Minangkabau adalah Negeri Sembila di Malaysia.

Selain daripada dikenali sebagai orang pedagang, masyarakat Minang juga berjaya melahirkan beberapa penyair, penulis, negarawan, budayawan, ahli fikir, dan para ulama. Ini mungkin terjadi kerana budaya mereka yang menitik beratkan penimbaan ilmu pengetahuan. Sebagai penganut agama Islam yang kuat, mereka cenderung kepada idea untuk menggabungkan ciri-ciri Islam dalam masyarakat yang moden. Selain itu, peranan yang dimainkan oleh para cendekiawan bersama dengan semangat bangga orang Minang dengan identiti mereka menjadikan Tanah Minangkabau, iaitu, Sumatra Barat, sebagai sebuah kuasa utama dalam pergerakan kemerdekaan di Indonesia.
Masyarakat Minang, terbahagi kepada beberapa buah suku, iaitu, Suku Koto, Piliang, Bodi, Caniago, Tanjuang, Sikumbang, Malayu, Jambak dan lain-lain. Kadang-kadang juga, keluarga yang sesuku tinggal dalam satu rumah besar yang dipanggil Rumah Gadang.

Minangkabau Perantauan


Minangkabau perantauan merupakan istilah untuk orang Minangkabau yang hidup di luar wilayah Sumatera Barat, Indonesia. Merantau merupakan proses interaksi masyarakat Minangkabau dengan dunia luar. Kegiatan ini merupakan sebuah petualangan pengalaman dan geografi, dengan meninggalkan kampung halaman untuk mengadu nasib di negeri orang. Keluarga yang telah lama mempunyai tradisi merantau, biasanya mempunyai saudara di hampir semua bandar utama di Indonesia dan Malaysia. Keluarga yang paling kuat dalam mengembangkan tradisi merantau biasanya datang dari keluarga peniaga-pengrajin dan penuntut ilmu agama.

Para perantau biasanya telah pergi merantau sejak usia belasan tahun, baik sebagai peniaga ataupun penuntut ilmu. Bagi sebahagian besar masyarakat Minangkabau, merantau merupakan satu cara yang ideal untuk mencapai kematangan dan kejayaan. Dengan merantau tidak hanya harta kekayaan dan ilmu pengetahuan yang didapati, namun juga prestij dan kehormatan individu di tengah-tengah persekitaran adat.

Dari carian yang diperolehi, para perantau biasanya menghantar sebahagian hasilnya ke kampung halaman untuk kemudian pekerjanya dalam usaha keluarga, yakni dengan memperluaskan pemilikan sawah, memegang berpandu pemprosesan lahan, atau menjemput sawah-sawah yang tergadai. Wang dari para perantau biasanya juga dipergunakan untuk memperbaiki sarana-sarana nagari, seperti masjid, jalan, ataupun pematang sawah.

Sebab - sebab merantau

Faktor Budaya

Ada banyak penjelasan terhadap fenomena ini, salah satu penyebabnya ialah sistem kekerabatan matrilineal. Dengan sistem ini, penguasaan harta pusaka dipegang oleh kaum wanita sedangkan hak kaum lelaki dalam hal ini cukup kecil. Selain itu, setelah masa akil baligh para pemuda tidak lagi dapat tidur di rumah orang tuanya, kerana rumah hanya diperuntukkan untuk kaum wanita beserta suaminya, dan anak-anak.

Para perantau yang pulang ke kampung halaman, biasanya akan menceritakan pengalaman merantau kepada anak-anak kampung. Daya tarik kehidupan para perantau inilah yang sangat berpengaruh di kalangan masyarakat Minangkabau sedari kecil. Siapa pun yang tidak pernah cuba pergi merantau, maka ia akan selalu diejek-ejek oleh teman-temannya. Hal inilah yang menyebabkan kaum lelaki Minang memilih untuk merantau. Kini wanita Minangkabau pun sudah lazim merantau. Tidak hanya kerana alasan ikut suami, tetapi juga kerana ingin berdagang, meniti karier dan melanjutkan pendidikan.

Menurut Rudolf Mrazek, sosiologi Belanda, dua tipologi budaya Minang, yakni dinamisme dan anti-parokialisme melahirkan jiwa merdeka, kosmopolitan, egaliter, dan berpandangan luas, hal ini menyebabkan tertanamnya budaya merantau pada masyarakat Minangkabau. Semangat untuk mengubah nasib dengan mengejar ilmu dan kekayaan, serta pepatah Minang yang mengatakan Ka ratau madang di hulu, babuah babungo alun, marantau bujang dahulu, di rumah paguno balun (lebih baik pergi merantau kerana dikampung belum kepada) mengakibatkan pemuda Minang untuk pergi merantau sedari muda.

Faktor Ekonomi

Penjelasan lain adalah pertumbuhan penduduk yang tidak diiringi dengan bertambahnya sumber daya alam yang dapat diolah. Jika dulu hasil pertanian dan perkebunan, sumber utama tempat mereka hidup boleh menyara keluarga, maka kini hasil sumber daya alam yang menjadi pendapatan utama mereka itu tak cukup lagi memberi keputusan untuk memenuhi keperluan bersama, karena harus dibagi dengan beberapa keluarga. Selain itu adalah tumbuhnya kesempatan baru dengan dibukanya daerah perkebunan dan perlombongan. Faktor-faktor inilah yang kemudian mendorong orang Minang pergi merantau mengadu nasib di negeri orang. Untuk klik pertamanya ke tanah rantau, biasanya para perantau menetap terlebih dahulu di rumah saudara yang dianggap sebagai induk semang. Para perantau baru ini biasanya berprofesi sebagai peniaga kecil.

Masyarakat Minangkabau di Negeri Sembilan

Pada permulaan abad ke-14, orang-orang Minangkabau mula tiba di Negeri Sembilan melalui Melaka dan sampai ke Rembau. Orang Minangkabau ini lebih bertamadun daripada penduduk asal iaitu, Orang Asli, dan berjaya tinggal secara damai dengan mereka. Dengan itu berlakulah pernikahan antara orang-orang Minangkabau dengan penduduk asli dan daripada keturunan mereka dinamakan suku Biduanda. Suku Biduanda ini adalah pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih seorang pemimpin maka hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih. Orang-orang Minangkabau yang datang kemudian adalah dari suku kampung-kampung asal mereka di Minangkabau. Pada peringkat awal kebanyakan yang tiba adalah dari Tanah Datar dan Payakumbuh.
Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang dipanggil 'Penghulu' dan kemudiannya 'Undang'. Sebelum wujudnya institusi Yang di-Pertuan Besar, Negeri Sembilan berada di bawah naungan kerajaan Melayu Johor.

Contoh dan bukti hubungan keakraban dengan bahasa, kesusasteraan dan kebudayaan Melayu

Bahasa

Bahasa Minangkabau atau dalam bahasa asal, Baso Minang adalah sebuah bahasa Austronesia yang dituturkan oleh kaum Minangkabau di Sumatra Barat dan di barat Riau dan juga oleh mereka yang telah merantau ke bandar-bandar lain di Indonesia.

Selain Sumatra Barat dan barat Riau, bahasa Minangkabau juga dituturkan di Negeri Sembilan di Malaysia. Leluhur penduduk Negeri Sembilan telah merantau dari Ranah (Alam) Minang di Sumatra.
Terdapat beberapa kontroversi mengenai hubungan bahasa Minangkabau dengan bahasa Melayu disebabkan keserupaan dalam tatabahasa mereka. Ada pendapat yang mengatakan ia sebenarnya adalah loghat bahasa Melayu dan yang lain mengatakan ia adalah sebuah bahasa dan bukan sebuah dialek

Penggunaan bahasa Indonesia berleluasa di kalangan masyarakat Minang, tetapi mereka masih boleh bertutur dalam bahasa ibunda mereka, iaitu, bahasa Minangkabau. Bahasa Minangkabau mempunyai perkataan yang serupa dengan bahasa Melayu tetapi berbeza dari segi sebutan dan juga tatabahasa hingga menjadikannya unik.

Dialek

Bahasa Minangkabau memiliki beberapa dialek yang ditutur berlainan di setiap kampung (seperti contoh, kampung yang dipisahkan oleh sungai). Dalam komunikasi harian, bahasa standard Minang yang digunakan adalah dari dialek kawasan Padang (Baso Padang atau Baso Urang Awak).

Contoh

Bahasa Minangkabau:
Sadang kayu di rimbo tak samo tinggi, kok kunun manusia
Bahasa Melayu:
Sedangkan pohon di rimba tidak sama tinggi, apa lagi manusia
Bahasa Minangkabau:
Co a koncek baranang co itu lo inyo
Bahasa Melayu:
Bagaimana katak berenang,begitulah pula dia
Bahasa Minangkabau:
Indak buliah mambuang sarok di siko!
Bahasa Melayu:
Tidak boleh membuang sampah di sini!
Bahasa Minangkabau:
A tu nan ka karajo ang?
Bahasa Melayu:
Apa yang kamu akan kerjakan?
Baso Minangkabau:
Indak buliah mambuang sarok di siko!
Bahasa Melayu:
Tidak boleh membuang sampah di sini!


Contoh puisi etnik Minangkabau

Oleh : Yanto Jambak (Gurindam Pusako)

Kamanakan juo kato mamak

Alun pueh mamak batutua

Sabuah lai cubolah simak

Kaganti pamenan tidua



Banyak istilah kito di minang

Manggambarkan kaum rang padusi

Jikok disibak tarang tarang
Sarek makna jo arati

Dalam surek nan ka anamko
Ka mamak cubo manjalehkan
Ka buah tutua dek urang tuo
Gurindam adat mangatokan

Tigo macamnyo parampuan
Nan jadi pameo dalam kampuang
Jikok di inok dipikiakan
Indak sadonyo nan bundo kanduang

Nan partamo parampuan simarewan
Kaduo mambang tali awan
Katigo baru parampuan
Danga di kamanakan mamak uraikan

Nan disabuik simarewan
Kurang adat kurang taratik
Jarang baso jauah sopan
Hiduik sarupo mambalakang ka langik

Bakoroang kampuang indak jaleh
Jo tetangga indak paduli
Tukang asuang silangkaneh
Pambuek cabuah dalam nagari

Adat indak nyo isi
Limbago indaknyo tuang
Bak cando hiduik indak kamati
Dunia bak katonyo surang


Syair dan Kitab

Sebagaimana telah disebutkan bahawa kesenian bernuansa Islam Minangkabau tidak terlepas daripada nyanyian yang menyampaikan pelbagai ajaran agama Islam di surau-surau. Syair nyanyian itu utamanya berpedoman kepada Al Quran dan Sunah Rasul. Selain itu juga terdapat kitab-kitab lainnya yang dipedomani pula sebagai rujukan untuk menambah kayakinan bahawa “tiada Tuhan selain Allah, dan Muhammad itu Rasul Allah.”

Fenomena kesenian bernuansa Islam yang menarik dalam penyajian syair-syair keagamaan yang dinyanyikan seperti pada dikia rebana, salawat dulang dan indang. Barzanji, adalah sebuah tradisi pembacaan kitab sastra Arab Majmu’atul Mawaalid2 menceritakan latar belakang, kisah kelahiran,
dan kemuliaan sifat Nabi Muhammad s.a.w. Pembacaan kisah itu disampaikan secara bernyanyi dalam suasana ritual Islami. Penganut tarekat Syattariyah pada umumnya tidak hanya menganggap barzanji sebagai sebuah seni vokal Islami, tetapi juga memandangnya sebagai sebuah ibadah yang berpahala mengamalkannya. Oleh karena nyanyian tersebut berfungsi sebagai media beribadah, maka nyanyian barzanji dapat dikategorikan sebagai sebuah nyanyian religius, kerana di dalam praktiknya tersimpul spiritualitas Islami. Penyajian barzanji semulajadi adalah berupa persembahan kitab sastra Majmu’atul Mawaalid tanpa diiringi oleh alat muzik.

Pencapaian spiritualitas Islami dalam pembacaan kitab Maulid berbeza-beza kualitinya pada setiap jenis lagu berzanji kerana masing-masing lagu memiliki karakter melodi tersendiri. Spiritualiti yang dicapai seseorang penyaji berzanji pada setiap lagu sangat ditentukan oleh garapan lagu dan binaan keadaan spiritual yang muncul pada tata cara pelaksanaan dan penyajian berzanji dalam konteksnya. Dengan demikian, dimensi spiritual dalam berzanji akan berhubungan dengan masalah tata-cara pelaksanaan penyajian, dan garapan materi muzikal serta teks berzanji (Hajizar, 2008).

Berzanji begitu popular dalam masyarakat Islam Timur Tengah kerana seni sastra dapat mengisi kekosongan seni suara yang menjadi salah satu warisan budaya dan pelengkap tuntunan cita-cita manusia. Kepopularannya dapat dikesan daripada gubahan lagu yang berbagai - bagai bagi membacanya. Ada lagu orang Hejaz, dan ada lagu orang Mesir sehingga terciptalah beberapa lagu seperti Bayati, Husaini, Masri, Rasd, Nahwan, dan Jaarkah. Hal ini menggambarkan bahawa perkembangan gaya suara membaca Barzanji mengikut ahlinya dan daerahnya (tempatan) (Rukaini,1996: 3).

Selain itu, sebagian masyarakat Islam di Malaysia juga memiliki tradisi pembacaan Barzanji sebagaimana diungkapkan Rukaini (1996:4), berikut:

Membaca Barzanji biasanya dimulai dengan membaca al-Fatihah beramai-ramai. Kemudian Barzanji dibaca secara bergilir-gilir, seorang satu kisah yang ditandai dengan bacaan beramai-ramai: ‘Attirillahumma . ...’ Apabila pembaca berhenti pada setiap ayat, ahli majlis akan menyambutnya beramai-beramai dengan menyebut kalimah ‘Allah’ dan menyebut selawat apabila pembaca membaca nama ‘Muhammad.’ Ahli majlis akan berdiri dan memulakan ‘marhaban’ apabila pembaca sampai pada kisah keempat, pada ayat ‘yatala’la’usana.’ Marhaban biasanya dipimpin oleh seorang atau dua orang dan ahli majlis hanya sebagai penyambut. Terdapat berbagai-bagai lagu marhaban, sehingga ada juga yang menyesuaikan irama lagu Melayu atau Jawa dengan irama marhaban.

Selari dengan perkembangan masa, nyanyian berzanji lama kelamaan mengalami pengembangan dengan menggunakan alat muzik rebana sebagai pengiring nyanyian. Muzik jenis ini lebih dikenal di Minangkabau dengan istilah dikia rabano.

Persembahannya dikia rabano adalah berupa penyajian kitab Al- Barzanji yang terdiri daripada beberapa bab dan fasal-fasalnya. Dalam persembahannya, teks berzanji yang sering dinyanyikan adalah fasal amintaza, iaitu fasal-fasal Qasidah burdah yang terdiri daripada 87 baris.Qasidah burdah ini merupakan nyanyian sunyi yang berisikan sifat-sifat Nabi Muhammad S.A.W., perjuangan dalam mendakwah, ajaran-ajaran yang disampaikan, dan sebagainya. Penyajian syair ini dilakukan oleh beberapa orang secara bergantian dan sambung menyambung dalam bentuk “responsorial” sambil memukul-mukul rebana. Dalam persembahan dikia rabano syair tersebut hanya dinyanyikan sekitar delapan sampai sepuluh baris saja, sebab dalam sajiannya syair tersebut tidak dibaca sebagaimana adanya, tetapi digarap dengan menambah kata-kata dan kalimat lain seperti aeeii, Oooo, iiiii, Allah, maulai, lailahaillallah. Penambahan tersebut dilakukan karena memenuhi keperluan melodi dari lagu dikia rabano. Berikut ini adalah bentuk teks Syaraful Anam Bab Qasidah Burdah FasalAmin Taza.

(amin tazakkuriji ronimbizisalami
Muzajtadam ‘an jaro minang mungqlatin bidami
Amhabbaitrrohim tilqoi
Waaumadolbarqufizulmaimin idomi
Fama li’ainal qultakfufa hamata
Wama liqobikaing qultasatafiqyahimi
Ayahsabussobuannalhubbamaunkatimu
Mabainamunsajimin minhu wamudtorimi
Laulalhawa lamturiq dam’an ‘alatolalin
Wala aroqtaliziqribani wal’alami)

Ertinya :
Percayalah memperingatkan tetangga dengan memberi salam
Telah kami campurkan air mata yang mengalir dari bijinya dengan darah
Telah bertiup angin kedamaian dari perselisihan
Telah memancar kilat dalam kegelapan
Maka apa yang dimiliki matamu, jika kamu berkata sesuai dengan keinginannya
Dan apa yang ada dihatimu, jika kamu berkata perteballah keyakinan
Adakah mengira pencurahan cint a yang terpendam
Diantara orang yang mencurahkan cintanya dan orang yang menyalakan
Kalau bukanlah karena hawa tidak akan kamu tumpahkan air mata di puing
Dan kamu tidak tidur untuk mengingatkan perpohonan dan alam

Dalam persembahan satu baris syair dinyanyikan dalam dua bahagian lagu oleh dua atau tiga orang secara bergantian sambung menyambung dalam bentuk responsorial. Untuk memenuhi keperluan melodi lagu, bentuk syair di atas ditambah dengan kata dan kalimat serta pengulangan kalimat. Penambahan kata dan kalimat tersebut berupa ae….ooo, eee.. ilalah, maulai, lailaha illallah.

Demikian juga pada kesenian salawat dulang. Salawat dapat mengartikulasikan cinta seseorang muslim kepada Rasulullah saw, dan kesiapannya untuk taat dan mengikutinya. Sesungguhnya Allah dan malaikat-malaikat-Nya berSalawat untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman, berSalawat kamu kepada nabi, dan ucapkanlah salam penghormatan kepadaNya (QS Al Ahlzab, [33]: 56). Selawat kepada Nabi berarti pujian dan rahmat untuk beliau dihadapan malaikat. Sedangkan selawat para malaikat adalah doa, berkah, dan ampunan.

Kemudian, kata dulang analogi dengan “talam” alat bejana yang difungsikan sebagai instrumen pengiring melodi nyanyian. Lagu salawat dulang terdiri daripada lima bahagian, iaitu: 1) lagu imbauan, 2) lagu khutbah, 3) lagu batang, 4) lagu ya Molai, dan 5) lagu cancang. Masingmasing
lagu tersebut memiliki ciri-ciri tertentu dalam penyampaian topic.

Aspek kebahasaan kata imbauan sebagai simbol untuk lagu pertama persembahan salawat dulang. Imbauan dalam konteks struktur salawat dulang memiliki dua makna simbolis: pertama, penyerahan diri pada Yang Maha Kuasa untuk memulai aktivitas; dan kedua, sebagai sebuah
pemberitahuan, bahawa salawat dulang siap untuk dimulai sekaligus ajakan kepada para penonton untuk menyaksikan sajian salawat dulang. Hal ini disebabkan imbauan merupakan pemula dari satu siklus persembahan salawat dulang. Syair lagu imbauan seperti berikut:

Oii aaaiii yooo
Oii yoo umat Nabi yoo
Oii aaaii
Oii Allah Allah yo Allah
Oii yo Junjuangan yo Junjuangan

Khutbah dalam konteks salawat dulang analogi dengan khutbah dalam konteks shalat jum’at. Kata ‘khutbah’ dalam konteks salawat dulang ialah sajian tema dakwah Islamiah yang meliputi kata-kata pujian terhadap sang pencipta, dan ajakan kepada penonton agar dapat berbuat sesuai dengan ajaran Islam.

Setiap awal syair khutbah selalu didahuli dengan kata-kata “Assalamualaikum atau wahai sudaro dan wahai sahabat (wahai saudara/wahai sahabat). Diakhiri khutbah selalu pula pada kata-kata “Yo, begitulah umpamo atau yo, bagitulah misal” ¯ ya begitulah umpama.

Pada lagu batang ini perlengkapan dulang mulai ditabuh mengiringi nyanyian syair. Kata batang berkonotasi kepada ‘batang kayu (pohon utama kayu) yang menjadi penyangga penting pada sebatang pohon kayu.” Jadi interpretant konsep keutuhan pohon kayu dianalogikan pada bahagian/ lagu Salawat dulang. Makna bahawa pada sajian lagu batang ini diberi muatan inti utama dakwah Islamiah yang menjadi misi penting persembahan salawat dulang.

Pada bahagian awal lagu ini selalu dimulai dengan syair Allah aii I Allah anallaha illallah ai nan dek iyo Rabbi, dan leksianya adalah Allah lailaaha illallah ya Rabbi, dengan silabel tambahan: ai, i, an, nan, dek. Sedangkan baris kedua adalah Iyo Muhammad ini tu o wahai lai urang di Makah; dan leksianya adalah Muhammad itu orang di Mekah, dengan silabel tambahan iyo, ni, o, wahai, dan lai.

Kemudian bahagian lagu berikutnya adalah “yamolai,” merupakan kata-kata diakhir kalimat lagu salawat dulang yang ditujukan pada nabi Muhammad SAW, karena berkat safaatnya tukang salawat dulang dapat menyampaikan cerita yang bersumberkan perjalanan hidupnya.Antara ayat yang terdapat pada lagu “yamolai” adalah:

Allah la ilallah odenan de ya la ilallah lah de Ya Maulai odenan yo
O Nabi Muhammad odenan de ya Rasulullah lah de Ya Maulai odenan yo

Manakala bahagian lagu terakhir adalah lagu “cancang.” Istilah ini bererti memisahkan sesuatu menjadi bagian-bagian kecil. Dalam salawat dulang pada bahagian lagu “cancang” pemain “salawat” telah masuk pada isi yaitu pengajian tentang agama Islam dari berbagai aspek secara
mendetail, seperti menceritakan tentang nyawa, isyrak mijrad, zikir dan sebagainya. Kemudian pada bahagian ini juga sudah dikembangkan dengan mamasukkan masalah terkini dengan lagu -lagu popular, seperti lagu Melayu, ndangdut, pop Minang, lagu-lagu India, china, dan sebagainya.

Demikian juga pada kesenian indang. Syair yang disajikan pemain indang dalam bentuk prosa berirama umumnya diambil dari kisah Nabi Muhammad yang sudah diterjemahkan ke dalam bahasa Minangkabau. Selain itu ada juga syair tentang kisah para ulama mengembangkan agama
Islam hingga sampai ke Pariaman dan berkembang lebih luas di Minangkabau, kisah tentang nabi (Adam dan Muhammad), dan suasana Pariaman atau Minangkabau sebelum masuknya agama Islam. Namun ada pula syair yang diambil dari cerita-cerita yang terdapat dalam tambo Minangkabau yang kaya dengan unsur simbolik dan kiasan. Berikut dipersembahkan bentuk syair tentang pewaris nabi.

Laa…iiiih iiiih, ipaaaaanggaanga angalah
Laaaa…hii iih, ilangaaanga ngalah
Iiilallaaaah….
Dimulai dengan bismillah,
Ditutup dengan alhamdulillah,
Tetap memuji kepada Allah,
Tetap memuji kepada Allah,
Jo hati suci muko nan jilah,
Salawaik dan salam ateh Muhammad,
Usul pilihan buliah rahmat,
Manarangkan jalan mano nan kalam,
Supayo umaik jangan tinggalam.
Allahu rabbi caro rang kini,
Para ulama pawarih nabi,
Manuruik caro tiok nagari,
Manarangkan agamo jalan ilahi,

Syair di atas baru tahap pujian kepada Allah dan salawat kepadan Nabi Muhammad SAW. Demikian juga sanjungan kepada ulama-ulama sebagai pewaris nabi menurut caranya masing-masing dalam menerangkan agama jalan Ilahi Rabbi.

Karya dan penulisan

Hamka, dalam novelnya Merantau ke Deli, bercerita tentang pengalaman hidup perantau Minang yang pergi ke Deli dan berkahwin dengan perempuan Jawa. Novelnya yang lain Tenggelamnya Kapal Van der Wijck juga bercerita tentang kisah anak perantau Minang yang pulang kampung. Di kampung, ia menghadapi kendala oleh masyarakat adat Minang yang merupakan induk bakonya sendiri. Selain novel karya Hamka, novel karya Marah Roesli, Siti Nurbaya dan Salah Asuhannya Abdul Muis juga menceritakan kisah perantau Minang. Dalam novel-novel tersebut, dikisahkan mengenai persinggungan pemuda perantau Minang dengan adat budaya Barat. Novel Negeri 5 Menara karya Ahmad Fuadi, mengisahkan perantau Minang yang belajar di pesantren Jawa dan akhirnya menjadi orang yang berjaya. Dalam bentuk yang berbeza, lewat karyanya yang berjudul Kemarau, A.A Navis mengajak masyarakat Minang untuk membina kampung halamannya yang banyak di tinggal pergi merantau.
Novel yang bercerita tentang perantau Minang tersebut, biasanya mengandungi kritikan sosial dari penulis kepada adat budaya Minang yang kolot dan tertinggal. Selain dalam bentuk novel, kisah perantau Minang juga dikisahkan dalam filem Merantau karya pengarah Inggeris, Gareth Evans.

Upacara perayaan

Antara upacara perayaan yang dirayakan oleh etnik minangkabau adalah:
  • Turun mandi - upacara memberkati bayi
  • Sunat rasul - upacara bersunat
  • Baralek - upacara perkahwinan
  • Batagak pangulu - upacara pelantikan penghulu. Upacara ini akan berlansung selama 7 hari di mana seluruh kaum kerabat dan ketua-ketua dari kampung yang lain akan dijemput
  • Turun ka sawah - upacara kerja gotong-royong
  • Manyabik - upacara menuai padi
  • Hari Rayo - perayaan Hari Raya Aidilfitri
  • Hari Rayo - perayaan Hari Raya Aidiladha
  • Maanta pabukoan - menghantar makanan kepada ibu mentua sewaktu bulan Ramadan
  • Tabuik - perayaan Islam di Pariaman
  • Tanah Ta Sirah, perlantikan seorang Datuk (ketua puak) apabila Datuk yang sebelumnya meninggal dunia silang beberapa jam yang lalu (tidak payah didahului dengan upacara batagak pangulu)
  • Mambangkik Batang Tarandam, perlantikan seorang Datuk apabila Datuk yang sebelumya telah meninggal 10 atau 50 tahun yang lalu (mengisi jawatan yang telah lama dikosongkan)
Makanan

Dendeng balado
Masyarakat Minangkabau menyukai masakan pedas dan banyak menggunakan santan kelapa. Contohnya, rendang dan dendeng balado. Rendang mempunyai falsafah tersendiri bagi masyarakat Minangkabau iaitu musyawarah, mewakili empat bahan utamanya iaitu daging lembu mewakili para pemimpin suku adat, kelapa mewakili kaum intelektual, lada mewakili alim ulama yang tegas untuk mengajar hokum-hukum agama dan pemasak mewakili keseluruhan masyarakat Minangkabau. Seterusnya, dendeng balado pula merupakan hirisn tipis daging sapi yang dikeringkan lalu digoreng sehingga kering.



Kesenian etnik Minangkabau

Tarian randai
Randai merupakan persembahan teater etnik Minangkabau yang menggabungkan seni muzik, tarian, drama, nyanyian dan pencak silat. Randai biasanya dipersembahkan bagi upacara tradisi dan perayaan, dan kisah panjang mungkin memakan masa beberapa malam.Ia dipersembahkan sebagai teater dalam bulatan bagi mencapai persamaan dan penyatuan antara penonton dan peserta.Persembahan Randai merupakan gabungan tarian, seni bela diri, tarian rakyat, nyanyian, dan lakonan. Kisah disampaikan melalui lakonan dan nyanyian dan kebanyakannya berasaskan lagenda Minangkabau dan cerita rakyat.

Randai berasal awal abad ke-20 hasil gabungan seni bela diri tempatan, penceritaan dan tradisi persembahan lain.Lelaki biasanya memainkan peranan kedua-dua watak lelaki dan perempuan dalam cerita, tetapi sejak 1960-an wanita juga turut serta

Tarian piring

Tarian piring

Di samping itu, terdapat juga tarian piring sebagai hiburan dalam kehidupan masyarakat Minangkabau. Tarian piring berasal daripada Sumatera Barat. Tarian ini menggambarkan rasa kegembiraan dan syukurmasyarakat Minang ketika kedatangan musim panas. Para muda-mudi akan mengayunkan gerak langkah dan menunjukkan kebolehan mereka dengan memainkan piring yang ada di tangan mereka. Kebiasaannya, di Malaysia tarian piring dipersembahkan di hadapan mempelai di luar rumah ketika majlis perkahwinan terutamanya bagi keluarga berada, bangsawan dan hartawan di sesebuah kampung

Kraftangan

Kraftangan tradisional Minangkabau termasuk:

  • Kain Songket
  •  Sulaman
  • Ukiran kayu
  • menukang emas dan perak
Kain songket bermotifkan Minangkabau

Alat muzik

Saluang


Selain itu, masyarakat Minangkabau juga memiliki alat muzik tradisional khas iaitu Saluang. Alat muzik ini diperbuat daripada buluh nipis atau talang. Alat ini mempunyai empt lubang dan panjangny lebih kurang 40-60 cm dan berdiameter di antara 3-4 cm. Saluang dimainkan seperti seruling di mana pemainnya perlu meniup dam menarik nafas untuk mengalunkan muzik.

Seni bina rumah

Negeri Sembilan mempamerkan secara keseluruhan reka bentuk bumbung panjang yang bersifat Minangkabau. Ia mempunyai sifat reka bentuk atap yang bertingkat yang dialas daun rumbia. Rumah ini mempunyai serambi hadapan dan anjung yang meneduhkan tangga utama kemasukan ke Rumah Ibu melalui Serambi. Serambi dihiasi ukiran kerawang yang bercorak silang-menyilang. Rekaan tangga adalah ringkas. Tangga diikat atau dimatikan dengan rekaan kekunci dipapan yang menarik seperti yang boleh dilihat di dalam gambar.

Rumah ini dihiasi ukiran kayu yang banyak di sekeliling rumah, lebih-lebih lagi di sekitar Serambi hadapan rumah. Ukiran adalah bermotifkan silang dan bunga yang agak bersifat grafik. Bahagian anjung, serambi dan rumah ibu mempunyai aras yang berbeza.Rumah ibu mempunyai ruang yang terluas dan tertinggi. Terdapat bilik di rumah ibu dan tangga menghala ke loteng. Loteng ini mengambil lebihan ketinggian dan tingkat atap yang diberi ruang oleh struktur rumah ini.

Rumah ibu bersifat terbuka dan disambung ke rumah dapur melalui pintu yang menghala ke selang. Selang tidak berdinding dan merupakan pelantar kepada sebahagian fungsi dapur. Ianya berperanan sebagai ruang bersembang untuk kaum wanita. Rumah Negeri Sembilan ini memaparkan seni kraf kayu yang menyeluruh hingga sampai ke rumah dapur. Paras tingkapnya adalah sangat rendah, iaitu direka untuk paras orang duduk dan bukannya berdiri. 

Jalan rentas rumah Negeri Sembilan

Apresiasi reka bentuk rumah Negeri Sembilan

Seni tradisonal Minangkabau yang lain adalah:
  • Saluang jo Dendang, serunai bambu dan nyanyian
  • Talempong, musik bunyi gong
  • Tari Payung, menceritakan kehidupan muda-mudi Minang yang selalu riang gembira
  • Tari Indang
  • Pidato Adat juga dikenali sebagai Sambah Manyambah (sembah-menyembah), upacara berpidato, dilakukan di setiap upacara-upacara adat, seperti rangkaian acara pernikahan (baralek), upacara pengangkatan pangulu (penghulu), dan lain-lain
  • Pancak, permainan silat untuk acara adat, lebih mengutamakan keindahan dan seni.
  • Silek atau Silat yang merupakan seni beladiri tradisional yang memiliki 10 aliran utama.

Pakaian

Baju Kurung Teluk Belanga
Budaya Minangkabau terserlah indah pada busana tradisional Negeri Sembilan.Sejarah asal usul kaum Minang di Negeri Sembilan yang berhijrah dari Pagar Ruyung pada kurun ke-15 iaitu pada zaman kesultanan Melayu Melaka memungkinkan adat istiadat dan budaya berpakaian dari Sumatera Barat kekal dalam masyarakat Negeri Sembilan sehingga kini. Pakaian lelaki menyerupai Baju Sikap yang dipakai sebagai sut berlima mengandungi baju atau jaket sederhana labuh, baju di dalam, berseluar dipadan dengan samping dan dihias pua dengan tengkolok. Kaum wanita pula berbaju Kurung Teluk Belanga dan berkebaya labuh dipadan pula dengan kain sarung. Wanita bangsawan yang berketurunan Minangkabau pula, pakaiannya dari kain baldu bersulam benang emas bertatahkan labuci. Sarungnya pula dari kain songket penuh tenunan dari Pandai Sikek atau Batu Bara di Sumatera. Gambar menunjukkan si lelaki memakai pakaian adat pembesar Minangkabau atau Aceh. Bajunya berwarna hitam dihiasi sulaman benang emas di leher dan lengan. Celana yang dipakainya pula berkaki lebar, di samping kain tenun sutera dan destar atau saluak. Si gadis pula memakai baju kurung bersulam benang emas bermotifkan buluh rebung, tekuk leher bertekat dan penutup kepala tengkuluk.

Rujukan.

    Daripada Jurnal
1.    Kesenian bernuansa Islam Suku Melayu Minangkabau, Ediwar, and Mohamad Anwar Omar Din, and Zulayti Zakaria, (2010) Kesenian bernuansa Islam Suku Melayu Minangkabau. Jurnal Melayu, 5 . pp. 227-249. ISSN 1675-7513

Dariapada Halaman Web atau Halaman Sesawang

1.    Minangkabau (2012, November 10).dari http://ms.wikipedia.org/wiki/Minangkabau/
2.    Adat dan budaya masyarakat minangkabau (2012, November 10)
3.    Seni Bina Rumah Minangkabau (2012, November 11)
4.    Adat Budaya Minangkabau (2012, November 13)


Daripada Buku.
1.  Josselin de Jong, P.E. de, (1960), Minangkabau and Negeri Sembilan: Socio-Political Structure in Indonesia, Jakarta: Bhartara
2.    Ramli, Andriati, (2008z), Masakan Padang: Populer & Lezat, Niaga Swadaya
3.  "Prinsip-prinsip pembinaan rumah adat Minangkabau" Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository, Univesiti Teknologi Malaysia
4.    Kato, Tsuyoshi (2005). Adat Minangkabau dan merantau dalam perspektif sejarah, PT Balai Pustaka.



3 comments: