- Fahaman Islam: Menimba ilmu adalah
wajib.
Fahaman
Minangkabau: Anak-anak lelaki mesti meninggalkan rumah mereka untuk tinggal dan
belajar dengan di surau (langgar, masjid).
- Fahaman Islam: Mengembara adalah
digalakkan untuk mempelajari dari tamadun-tamadun yang kekal dan binasa
untuk meningkatkan iman kepada Allah.
Fahaman Minangkabau: Remaja mesti merantau
(meninggalkan kampung halaman) untuk menimba ilmu dan bertemu dengan orang dari
berbagai tempat untuk mencapai kebijaksanaan, dan untuk mencari penghidupan
yang lebih baik. Falsafah merantau juga bererti melatih orang Minang untuk
hidup berdikari, kerana ketika seorang pemuda Minang berniat merantau
meninggalkan kampungnya, dia hanya membawa bekal seadanya.
- Fahaman Islam: Tiada wanita yang boleh
dipaksa untuk berkahwin dengan lelaki yang dia tidak mahu berkahwin.
Fahaman Minangkabau: Wanita menentukan dengan
siapa yang mereka ingin berkahwin.
- Fahaman Islam: Ibu berhak dihormati 3
kali lebih dari bapa.
Fahaman Minangkabau: Bundo Kanduang adalah
pemimpin/pengambil keputusan di Rumah Gadang.
Ciri-ciri Islam begitu
mendalam dalam adat Minang sehingga mereka yang tidak mengamalkan Islam
dianggap telah terkeluar dari masyarakat Minang
Masyarakat Minangkabau merupakan masyarakat matrilineal yang terbesar di
dunia, di mana harta pusaka diwaris menerusi nasab sebelah ibu. Ada beberapa pendapat
mengatakan bahawa adat inilah yang menyebabkan ramai kaum lelaki Minangkabau
yang keluar untuk merantau di serata Nusantara untuk mencari ilmu atau mencari kemewahan dengan
berdagang. Kanak-kanak lelaki semuda 7 tahun selalunya akan meninggalkan rumah
mereka untuk tinggal di surau di mana mereka diajarkan ilmu agama dan adat
Minangkabau. Apabila remaja pula, mereka digalakkan untuk meninggalkan perkampungan
mereka untuk menimba ilmu di sekolah atau menimba pengalaman daripada luar
kampung dengan harapan yang mereka akan pulang sebagai seorang dewasa yang
lebih matang dan bertanggungjawab kepada keluarga dan negeri.
Namun ikatan mereka dengan Ranah Minang (Tanah Minang) masih
disimpan dan dikuatkan lagi. Satu contoh kawasan yang didiami oleh masyarakat
Minangkabau dan masih mengamalkan adat dan budaya Minangkabau adalah Negeri
Sembila di Malaysia.
Selain daripada dikenali sebagai orang pedagang, masyarakat Minang juga
berjaya melahirkan beberapa penyair, penulis, negarawan, budayawan, ahli fikir,
dan para ulama. Ini mungkin terjadi kerana budaya mereka yang menitik beratkan
penimbaan ilmu pengetahuan. Sebagai penganut agama Islam yang kuat, mereka
cenderung kepada idea untuk menggabungkan ciri-ciri Islam dalam masyarakat yang
moden. Selain itu, peranan yang dimainkan oleh para cendekiawan bersama dengan
semangat bangga orang Minang dengan identiti mereka menjadikan Tanah
Minangkabau, iaitu, Sumatra Barat, sebagai sebuah kuasa utama dalam pergerakan kemerdekaan
di Indonesia.
Masyarakat Minang, terbahagi kepada beberapa buah suku, iaitu, Suku
Koto, Piliang, Bodi, Caniago, Tanjuang, Sikumbang, Malayu, Jambak
dan lain-lain. Kadang-kadang juga, keluarga yang sesuku tinggal dalam satu
rumah besar yang dipanggil Rumah Gadang.
Minangkabau Perantauan
Minangkabau perantauan merupakan istilah untuk orang Minangkabau yang hidup
di luar wilayah Sumatera Barat, Indonesia. Merantau merupakan proses interaksi masyarakat
Minangkabau dengan dunia luar. Kegiatan ini merupakan sebuah petualangan
pengalaman dan geografi, dengan meninggalkan kampung halaman untuk mengadu
nasib di negeri orang. Keluarga yang telah lama mempunyai tradisi merantau,
biasanya mempunyai saudara di hampir semua bandar utama di Indonesia dan
Malaysia. Keluarga yang paling kuat dalam mengembangkan tradisi merantau
biasanya datang dari keluarga peniaga-pengrajin dan penuntut ilmu agama.
Para perantau biasanya telah pergi merantau sejak usia belasan tahun, baik
sebagai peniaga ataupun penuntut ilmu. Bagi sebahagian besar masyarakat
Minangkabau, merantau merupakan satu cara yang ideal untuk mencapai kematangan
dan kejayaan. Dengan merantau tidak hanya harta kekayaan dan ilmu pengetahuan
yang didapati, namun juga prestij dan kehormatan individu di tengah-tengah persekitaran
adat.
Dari carian yang diperolehi, para perantau biasanya menghantar sebahagian
hasilnya ke kampung halaman untuk kemudian pekerjanya dalam usaha keluarga,
yakni dengan memperluaskan pemilikan sawah, memegang berpandu pemprosesan
lahan, atau menjemput sawah-sawah yang tergadai. Wang dari para perantau
biasanya juga dipergunakan untuk memperbaiki sarana-sarana nagari, seperti
masjid, jalan, ataupun pematang sawah.
Ada banyak penjelasan terhadap fenomena ini, salah satu penyebabnya ialah
sistem kekerabatan matrilineal. Dengan sistem ini, penguasaan harta pusaka
dipegang oleh kaum wanita sedangkan hak kaum lelaki dalam hal ini cukup kecil.
Selain itu, setelah masa akil baligh para pemuda tidak lagi dapat tidur di
rumah orang tuanya, kerana rumah hanya diperuntukkan untuk kaum wanita beserta
suaminya, dan anak-anak.
Para perantau yang pulang ke kampung halaman, biasanya akan menceritakan
pengalaman merantau kepada anak-anak kampung. Daya tarik kehidupan para perantau
inilah yang sangat berpengaruh di kalangan masyarakat Minangkabau sedari kecil.
Siapa pun yang tidak pernah cuba pergi merantau, maka ia akan selalu
diejek-ejek oleh teman-temannya. Hal inilah yang menyebabkan kaum lelaki Minang
memilih untuk merantau. Kini wanita Minangkabau pun sudah lazim merantau. Tidak
hanya kerana alasan ikut suami, tetapi juga kerana ingin berdagang, meniti
karier dan melanjutkan pendidikan.
Menurut Rudolf Mrazek, sosiologi Belanda, dua tipologi budaya Minang, yakni
dinamisme dan anti-parokialisme melahirkan jiwa merdeka, kosmopolitan,
egaliter, dan berpandangan luas, hal ini menyebabkan tertanamnya budaya
merantau pada masyarakat Minangkabau. Semangat untuk mengubah nasib dengan
mengejar ilmu dan kekayaan, serta pepatah Minang yang mengatakan Ka ratau
madang di hulu, babuah babungo alun, marantau bujang dahulu, di rumah paguno
balun (lebih baik pergi merantau kerana dikampung belum kepada)
mengakibatkan pemuda Minang untuk pergi merantau sedari muda.
Penjelasan lain adalah pertumbuhan penduduk yang tidak diiringi dengan
bertambahnya sumber daya alam yang dapat diolah. Jika dulu hasil pertanian dan
perkebunan, sumber utama tempat mereka hidup boleh menyara keluarga, maka kini
hasil sumber daya alam yang menjadi pendapatan utama mereka itu tak cukup lagi
memberi keputusan untuk memenuhi keperluan bersama, karena harus dibagi dengan
beberapa keluarga. Selain itu adalah tumbuhnya kesempatan baru dengan dibukanya
daerah perkebunan dan perlombongan. Faktor-faktor inilah yang kemudian
mendorong orang Minang pergi merantau mengadu nasib di negeri orang. Untuk klik
pertamanya ke tanah rantau, biasanya para perantau menetap terlebih dahulu di
rumah saudara yang dianggap sebagai induk semang. Para perantau baru ini
biasanya berprofesi sebagai peniaga kecil.
Masyarakat Minangkabau di Negeri
Sembilan
Pada permulaan abad ke-14, orang-orang Minangkabau mula tiba di Negeri
Sembilan melalui Melaka dan sampai ke Rembau. Orang Minangkabau ini lebih bertamadun daripada
penduduk asal iaitu, Orang Asli, dan berjaya tinggal secara damai dengan mereka. Dengan
itu berlakulah pernikahan antara orang-orang Minangkabau dengan penduduk asli
dan daripada keturunan mereka dinamakan suku Biduanda. Suku Biduanda ini adalah
pewaris asal Negeri Sembilan dan apabila hendak memilih seorang pemimpin maka
hanya mereka dari suku Biduanda inilah yang akan dipilih. Orang-orang
Minangkabau yang datang kemudian adalah dari suku kampung-kampung asal mereka
di Minangkabau. Pada peringkat awal kebanyakan yang tiba adalah dari Tanah
Datar dan Payakumbuh.
Dari suku Biduanda inilah asalnya pembesar-pembesar Negeri Sembilan yang
dipanggil 'Penghulu' dan kemudiannya 'Undang'. Sebelum wujudnya institusi Yang di-Pertuan
Besar, Negeri Sembilan berada
di bawah naungan kerajaan Melayu Johor.
Contoh dan bukti hubungan keakraban dengan bahasa,
kesusasteraan dan kebudayaan Melayu
Bahasa Minangkabau atau dalam bahasa asal, Baso Minang adalah sebuah
bahasa Austronesia yang dituturkan oleh kaum Minangkabau di Sumatra Barat dan
di barat Riau dan juga oleh mereka yang telah merantau ke bandar-bandar lain di
Indonesia.
Selain Sumatra Barat dan barat Riau, bahasa Minangkabau juga dituturkan di
Negeri Sembilan di Malaysia. Leluhur penduduk Negeri Sembilan telah merantau
dari Ranah (Alam) Minang di Sumatra.
Terdapat beberapa kontroversi mengenai hubungan bahasa Minangkabau dengan
bahasa Melayu disebabkan keserupaan dalam tatabahasa mereka. Ada pendapat yang
mengatakan ia sebenarnya adalah loghat bahasa Melayu dan yang lain mengatakan
ia adalah sebuah bahasa dan bukan sebuah dialek
Penggunaan bahasa Indonesia berleluasa di kalangan masyarakat Minang, tetapi mereka
masih boleh bertutur dalam bahasa ibunda mereka, iaitu, bahasa Minangkabau. Bahasa Minangkabau mempunyai perkataan yang serupa
dengan bahasa Melayu tetapi berbeza dari segi sebutan dan juga tatabahasa
hingga menjadikannya unik.
Bahasa Minangkabau memiliki beberapa dialek yang ditutur berlainan di
setiap kampung (seperti contoh, kampung yang dipisahkan oleh sungai). Dalam
komunikasi harian, bahasa standard Minang yang digunakan adalah dari dialek
kawasan Padang (Baso Padang atau Baso Urang Awak).
Contoh
Bahasa
Minangkabau:
|
Sadang kayu di rimbo tak samo tinggi, kok kunun
manusia
|
Bahasa
Melayu:
|
Sedangkan
pohon di rimba tidak sama tinggi, apa lagi manusia
|
|
|
Bahasa
Minangkabau:
|
Co a koncek baranang co itu lo inyo
|
Bahasa
Melayu:
|
Bagaimana
katak berenang,begitulah pula dia
|
|
|
Bahasa
Minangkabau:
|
Indak buliah mambuang sarok di siko!
|
Bahasa
Melayu:
|
Tidak
boleh membuang sampah di sini!
|
|
|
Bahasa
Minangkabau:
|
A tu nan ka karajo ang?
|
Bahasa
Melayu:
|
Apa
yang kamu akan kerjakan?
|
|
|
Baso
Minangkabau:
|
Indak buliah mambuang sarok di siko!
|
Bahasa
Melayu:
|
Tidak
boleh membuang sampah di sini!
|
Contoh puisi
etnik Minangkabau
Oleh
: Yanto Jambak (Gurindam Pusako)
Banyak
istilah kito di minang
Manggambarkan kaum rang padusi
Jikok disibak tarang tarang
Dalam
surek nan ka anamko
Ka mamak cubo manjalehkan
Ka buah tutua dek urang tuo
Nan jadi pameo dalam kampuang
Indak sadonyo nan bundo kanduang
Nan
partamo parampuan simarewan
Danga di kamanakan mamak uraikan
Kurang adat kurang taratik
Hiduik sarupo mambalakang ka langik
Bakoroang
kampuang indak jaleh
Tukang asuang silangkaneh
Pambuek cabuah dalam nagari
Bak cando hiduik indak kamati
Sebagaimana telah disebutkan
bahawa kesenian bernuansa Islam Minangkabau tidak terlepas daripada nyanyian
yang menyampaikan pelbagai ajaran agama Islam di surau-surau. Syair nyanyian
itu utamanya berpedoman kepada Al Quran dan Sunah Rasul. Selain itu juga
terdapat kitab-kitab lainnya yang
dipedomani pula sebagai rujukan untuk menambah kayakinan bahawa “tiada Tuhan
selain Allah, dan Muhammad itu Rasul Allah.”
Fenomena kesenian bernuansa Islam
yang menarik dalam penyajian syair-syair keagamaan yang dinyanyikan seperti
pada dikia rebana, salawat dulang dan indang. Barzanji, adalah
sebuah tradisi pembacaan kitab sastra Arab Majmu’atul Mawaalid2 menceritakan
latar belakang, kisah kelahiran,
dan kemuliaan sifat Nabi
Muhammad s.a.w. Pembacaan kisah itu disampaikan secara bernyanyi dalam suasana
ritual Islami. Penganut tarekat Syattariyah pada umumnya tidak hanya menganggap
barzanji sebagai sebuah seni vokal Islami, tetapi juga memandangnya sebagai sebuah
ibadah yang berpahala mengamalkannya. Oleh karena nyanyian tersebut berfungsi
sebagai media beribadah, maka nyanyian barzanji dapat dikategorikan sebagai
sebuah nyanyian religius, kerana di dalam praktiknya tersimpul spiritualitas
Islami. Penyajian barzanji semulajadi adalah berupa persembahan kitab
sastra Majmu’atul Mawaalid tanpa diiringi oleh alat muzik.
Pencapaian spiritualitas Islami
dalam pembacaan kitab Maulid berbeza-beza kualitinya pada setiap jenis
lagu berzanji kerana masing-masing lagu memiliki karakter melodi tersendiri.
Spiritualiti yang dicapai seseorang penyaji berzanji pada setiap lagu sangat
ditentukan oleh garapan lagu dan binaan keadaan spiritual yang muncul pada tata
cara pelaksanaan dan penyajian berzanji dalam konteksnya. Dengan demikian,
dimensi spiritual dalam berzanji akan berhubungan dengan masalah tata-cara pelaksanaan
penyajian, dan garapan materi muzikal serta teks berzanji (Hajizar, 2008).
Berzanji begitu popular dalam
masyarakat Islam Timur Tengah kerana seni sastra dapat mengisi kekosongan seni
suara yang menjadi salah satu warisan budaya dan pelengkap tuntunan cita-cita
manusia. Kepopularannya dapat dikesan daripada gubahan lagu yang berbagai - bagai
bagi membacanya. Ada lagu orang Hejaz, dan ada lagu orang Mesir sehingga
terciptalah beberapa lagu seperti Bayati, Husaini, Masri, Rasd, Nahwan, dan
Jaarkah. Hal ini menggambarkan bahawa perkembangan gaya suara membaca
Barzanji mengikut ahlinya dan daerahnya (tempatan) (Rukaini,1996: 3).
Selain itu, sebagian masyarakat
Islam di Malaysia juga memiliki tradisi pembacaan Barzanji sebagaimana
diungkapkan Rukaini (1996:4), berikut:
Membaca
Barzanji biasanya dimulai dengan membaca al-Fatihah beramai-ramai. Kemudian
Barzanji dibaca secara bergilir-gilir, seorang satu kisah yang ditandai dengan
bacaan beramai-ramai: ‘Attirillahumma . ...’ Apabila pembaca berhenti pada
setiap ayat, ahli majlis akan menyambutnya beramai-beramai dengan menyebut
kalimah ‘Allah’ dan menyebut selawat apabila pembaca membaca nama ‘Muhammad.’ Ahli
majlis akan berdiri dan memulakan ‘marhaban’ apabila pembaca sampai pada kisah
keempat, pada ayat ‘yatala’la’usana.’ Marhaban biasanya dipimpin oleh seorang
atau dua orang dan ahli majlis hanya sebagai penyambut. Terdapat berbagai-bagai
lagu marhaban, sehingga ada juga yang menyesuaikan irama lagu Melayu atau Jawa
dengan irama marhaban.
Selari dengan perkembangan
masa, nyanyian berzanji lama kelamaan mengalami pengembangan dengan menggunakan
alat muzik rebana sebagai pengiring nyanyian. Muzik jenis ini lebih dikenal di Minangkabau
dengan istilah dikia rabano.
Persembahannya dikia rabano adalah
berupa penyajian kitab Al- Barzanji yang terdiri daripada beberapa bab
dan fasal-fasalnya. Dalam persembahannya, teks berzanji yang sering dinyanyikan
adalah fasal amintaza, iaitu fasal-fasal Qasidah burdah yang terdiri
daripada 87 baris.Qasidah burdah ini merupakan nyanyian sunyi yang
berisikan sifat-sifat Nabi Muhammad S.A.W., perjuangan dalam mendakwah,
ajaran-ajaran yang disampaikan, dan sebagainya. Penyajian syair ini dilakukan
oleh beberapa orang secara bergantian dan sambung menyambung dalam bentuk
“responsorial” sambil memukul-mukul rebana. Dalam persembahan dikia rabano syair
tersebut hanya dinyanyikan sekitar delapan sampai sepuluh baris saja, sebab dalam
sajiannya syair tersebut tidak dibaca sebagaimana adanya, tetapi digarap dengan
menambah kata-kata dan kalimat lain seperti aeeii, Oooo, iiiii, Allah,
maulai, lailahaillallah. Penambahan tersebut dilakukan karena memenuhi
keperluan melodi dari lagu dikia rabano. Berikut ini adalah bentuk teks
Syaraful Anam Bab Qasidah Burdah FasalAmin Taza.
(amin
tazakkuriji ronimbizisalami
Muzajtadam
‘an jaro minang mungqlatin bidami
Waaumadolbarqufizulmaimin
idomi
Fama
li’ainal qultakfufa hamata
Wama
liqobikaing qultasatafiqyahimi
Ayahsabussobuannalhubbamaunkatimu
Mabainamunsajimin
minhu wamudtorimi
Laulalhawa
lamturiq dam’an ‘alatolalin
Wala
aroqtaliziqribani wal’alami)
Percayalah memperingatkan
tetangga dengan memberi salam
Telah kami campurkan air mata
yang mengalir dari bijinya dengan darah
Telah bertiup angin kedamaian
dari perselisihan
Telah memancar kilat dalam
kegelapan
Maka apa yang dimiliki matamu,
jika kamu berkata sesuai dengan keinginannya
Dan apa yang ada dihatimu, jika
kamu berkata perteballah keyakinan
Adakah mengira pencurahan cint
a yang terpendam
Diantara orang yang mencurahkan
cintanya dan orang yang menyalakan
Kalau bukanlah karena hawa
tidak akan kamu tumpahkan air mata di puing
Dan kamu tidak tidur untuk mengingatkan
perpohonan dan alam
Dalam persembahan satu baris
syair dinyanyikan dalam dua bahagian lagu oleh dua atau tiga orang secara
bergantian sambung menyambung dalam bentuk responsorial. Untuk memenuhi
keperluan melodi lagu, bentuk syair di atas ditambah dengan kata dan kalimat
serta pengulangan kalimat. Penambahan kata dan kalimat tersebut berupa ae….ooo,
eee.. ilalah, maulai, lailaha illallah.
Demikian juga pada kesenian salawat
dulang. Salawat dapat mengartikulasikan cinta seseorang muslim kepada
Rasulullah saw, dan kesiapannya untuk taat dan mengikutinya. Sesungguhnya Allah
dan malaikat-malaikat-Nya berSalawat untuk nabi. Hai orang-orang yang beriman,
berSalawat kamu kepada nabi, dan ucapkanlah salam penghormatan kepadaNya (QS Al
Ahlzab, [33]: 56). Selawat kepada Nabi berarti pujian dan rahmat untuk beliau
dihadapan malaikat. Sedangkan selawat para malaikat adalah doa, berkah, dan
ampunan.
Kemudian, kata dulang analogi
dengan “talam” alat bejana yang difungsikan sebagai instrumen pengiring melodi
nyanyian. Lagu salawat dulang terdiri daripada lima bahagian, iaitu: 1)
lagu imbauan, 2) lagu khutbah, 3) lagu batang, 4) lagu ya Molai, dan 5) lagu
cancang. Masingmasing
lagu tersebut memiliki
ciri-ciri tertentu dalam penyampaian topic.
Aspek kebahasaan kata imbauan
sebagai simbol untuk lagu pertama persembahan salawat dulang. Imbauan
dalam konteks struktur salawat dulang memiliki dua makna simbolis:
pertama, penyerahan diri pada Yang Maha Kuasa untuk memulai aktivitas; dan
kedua, sebagai sebuah
pemberitahuan, bahawa salawat
dulang siap untuk dimulai sekaligus ajakan kepada para penonton untuk
menyaksikan sajian salawat dulang. Hal ini disebabkan imbauan merupakan
pemula dari satu siklus persembahan salawat dulang. Syair lagu imbauan
seperti berikut:
Oii yo
Junjuangan yo Junjuangan
Khutbah dalam konteks salawat
dulang analogi dengan khutbah dalam konteks shalat jum’at. Kata ‘khutbah’
dalam konteks salawat dulang ialah sajian tema dakwah Islamiah yang
meliputi kata-kata pujian terhadap sang pencipta, dan ajakan kepada penonton
agar dapat berbuat sesuai dengan ajaran Islam.
Setiap awal syair khutbah
selalu didahuli dengan kata-kata “Assalamualaikum atau wahai sudaro dan wahai sahabat
(wahai saudara/wahai sahabat). Diakhiri khutbah selalu pula pada kata-kata “Yo,
begitulah umpamo atau yo, bagitulah misal” ¯ ya begitulah umpama.
Pada lagu batang ini
perlengkapan dulang mulai ditabuh mengiringi nyanyian syair. Kata batang
berkonotasi kepada ‘batang kayu (pohon utama kayu) yang menjadi penyangga
penting pada sebatang pohon kayu.” Jadi interpretant konsep keutuhan pohon kayu
dianalogikan pada bahagian/ lagu Salawat dulang. Makna bahawa pada sajian lagu
batang ini diberi muatan inti utama dakwah Islamiah yang menjadi misi penting persembahan
salawat dulang.
Pada bahagian awal lagu ini
selalu dimulai dengan syair Allah aii I Allah anallaha illallah ai nan dek iyo
Rabbi, dan leksianya adalah Allah lailaaha illallah ya Rabbi, dengan silabel
tambahan: ai, i, an, nan, dek. Sedangkan baris kedua adalah Iyo Muhammad ini tu
o wahai lai urang di Makah; dan leksianya adalah Muhammad itu orang di Mekah,
dengan silabel tambahan iyo, ni, o, wahai, dan lai.
Kemudian bahagian lagu
berikutnya adalah “yamolai,” merupakan kata-kata diakhir kalimat lagu salawat
dulang yang ditujukan pada nabi Muhammad SAW, karena berkat safaatnya
tukang salawat dulang dapat menyampaikan cerita yang bersumberkan
perjalanan hidupnya.Antara ayat yang terdapat pada lagu “yamolai” adalah:
Allah
la ilallah odenan de ya la ilallah lah de Ya Maulai odenan yo
O Nabi
Muhammad odenan de ya Rasulullah lah de Ya Maulai odenan yo
Manakala bahagian lagu terakhir
adalah lagu “cancang.” Istilah ini bererti memisahkan sesuatu menjadi
bagian-bagian kecil. Dalam salawat dulang pada bahagian lagu “cancang”
pemain “salawat” telah masuk pada isi yaitu pengajian tentang agama Islam dari
berbagai aspek secara
mendetail, seperti menceritakan
tentang nyawa, isyrak mijrad, zikir dan sebagainya. Kemudian pada bahagian ini
juga sudah dikembangkan dengan mamasukkan masalah terkini dengan lagu -lagu
popular, seperti lagu Melayu, ndangdut, pop Minang, lagu-lagu India, china, dan
sebagainya.
Demikian juga pada kesenian indang.
Syair yang disajikan pemain indang dalam bentuk prosa berirama
umumnya diambil dari kisah Nabi Muhammad yang sudah diterjemahkan ke dalam
bahasa Minangkabau. Selain itu ada juga syair tentang kisah para ulama
mengembangkan agama
Islam hingga sampai ke Pariaman
dan berkembang lebih luas di Minangkabau, kisah tentang nabi (Adam dan
Muhammad), dan suasana Pariaman atau Minangkabau sebelum masuknya agama Islam.
Namun ada pula syair yang diambil dari cerita-cerita yang terdapat dalam tambo
Minangkabau yang kaya dengan unsur simbolik dan kiasan. Berikut dipersembahkan
bentuk syair tentang pewaris nabi.
Laa…iiiih
iiiih, ipaaaaanggaanga angalah
Laaaa…hii
iih, ilangaaanga ngalah
Dimulai
dengan bismillah,
Ditutup
dengan alhamdulillah,
Tetap
memuji kepada Allah,
Tetap memuji
kepada Allah,
Jo hati
suci muko nan jilah,
Salawaik
dan salam ateh Muhammad,
Usul
pilihan buliah rahmat,
Manarangkan
jalan mano nan kalam,
Supayo
umaik jangan tinggalam.
Allahu
rabbi caro rang kini,
Manuruik
caro tiok nagari,
Manarangkan
agamo jalan ilahi,
Syair di atas baru tahap pujian
kepada Allah dan salawat kepadan Nabi Muhammad SAW. Demikian juga sanjungan
kepada ulama-ulama sebagai pewaris nabi menurut caranya masing-masing dalam menerangkan
agama jalan Ilahi Rabbi.
Hamka, dalam novelnya Merantau ke Deli, bercerita
tentang pengalaman hidup perantau Minang yang pergi ke Deli dan berkahwin
dengan perempuan Jawa. Novelnya yang lain Tenggelamnya Kapal Van der Wijck
juga bercerita tentang kisah anak perantau Minang yang pulang kampung. Di
kampung, ia menghadapi kendala oleh masyarakat adat Minang yang merupakan induk
bakonya sendiri. Selain novel karya Hamka, novel karya Marah
Roesli, Siti Nurbaya
dan Salah Asuhannya Abdul
Muis juga menceritakan kisah
perantau Minang. Dalam novel-novel tersebut, dikisahkan mengenai persinggungan
pemuda perantau Minang dengan adat budaya Barat. Novel Negeri 5 Menara
karya Ahmad Fuadi, mengisahkan perantau Minang yang belajar di pesantren Jawa
dan akhirnya menjadi orang yang berjaya. Dalam bentuk yang berbeza, lewat
karyanya yang berjudul Kemarau, A.A Navis mengajak masyarakat Minang
untuk membina kampung halamannya yang banyak di tinggal pergi merantau.
Novel yang bercerita tentang perantau Minang tersebut, biasanya mengandungi
kritikan sosial dari penulis kepada adat budaya Minang yang kolot dan
tertinggal. Selain dalam bentuk novel, kisah perantau Minang juga dikisahkan
dalam filem Merantau karya pengarah Inggeris, Gareth Evans.
Antara
upacara perayaan yang dirayakan oleh etnik minangkabau adalah:
- Turun mandi - upacara memberkati
bayi
- Sunat rasul - upacara bersunat
- Baralek - upacara perkahwinan
- Batagak pangulu - upacara pelantikan
penghulu. Upacara ini akan berlansung selama 7 hari di mana seluruh kaum
kerabat dan ketua-ketua dari kampung yang lain akan dijemput
- Turun ka sawah - upacara kerja
gotong-royong
- Manyabik - upacara menuai padi
- Hari Rayo - perayaan Hari Raya
Aidilfitri
- Hari Rayo - perayaan Hari Raya
Aidiladha
- Maanta pabukoan - menghantar makanan
kepada ibu mentua sewaktu bulan Ramadan
- Tabuik - perayaan Islam di Pariaman
- Tanah Ta Sirah, perlantikan seorang
Datuk (ketua puak) apabila Datuk yang sebelumnya meninggal dunia silang
beberapa jam yang lalu (tidak payah didahului dengan upacara batagak
pangulu)
- Mambangkik Batang Tarandam, perlantikan seorang
Datuk apabila Datuk yang sebelumya telah meninggal 10 atau 50 tahun yang
lalu (mengisi jawatan yang telah lama dikosongkan)
|
Dendeng balado |
Masyarakat Minangkabau
menyukai masakan pedas dan banyak menggunakan santan kelapa. Contohnya, rendang dan dendeng balado.
Rendang mempunyai falsafah tersendiri bagi masyarakat Minangkabau iaitu
musyawarah, mewakili empat bahan utamanya iaitu daging lembu mewakili para
pemimpin suku adat, kelapa mewakili kaum intelektual, lada mewakili alim ulama
yang tegas untuk mengajar hokum-hukum agama dan pemasak mewakili keseluruhan
masyarakat Minangkabau. Seterusnya, dendeng balado pula merupakan hirisn tipis
daging sapi yang dikeringkan lalu digoreng sehingga kering.
Kesenian etnik Minangkabau
|
Tarian randai |
Randai
merupakan persembahan teater etnik Minangkabau yang menggabungkan seni muzik,
tarian, drama, nyanyian dan pencak silat. Randai biasanya dipersembahkan bagi
upacara tradisi dan perayaan, dan kisah panjang mungkin memakan masa beberapa
malam.Ia dipersembahkan sebagai teater dalam bulatan bagi mencapai persamaan
dan penyatuan antara penonton dan peserta.Persembahan Randai merupakan gabungan
tarian, seni bela diri, tarian rakyat, nyanyian, dan lakonan. Kisah disampaikan
melalui lakonan dan nyanyian dan kebanyakannya berasaskan lagenda Minangkabau
dan cerita rakyat.
Randai berasal awal abad ke-20 hasil gabungan seni bela diri tempatan,
penceritaan dan tradisi persembahan lain.Lelaki biasanya memainkan peranan
kedua-dua watak lelaki dan perempuan dalam cerita, tetapi sejak 1960-an wanita
juga turut serta
|
Tarian piring |
Di samping itu, terdapat juga tarian piring sebagai hiburan dalam kehidupan masyarakat Minangkabau. Tarian piring berasal daripada Sumatera Barat. Tarian ini menggambarkan rasa kegembiraan dan syukurmasyarakat Minang ketika kedatangan musim panas. Para muda-mudi akan mengayunkan gerak langkah dan menunjukkan kebolehan mereka dengan memainkan piring yang ada di tangan mereka. Kebiasaannya, di Malaysia tarian piring dipersembahkan di hadapan mempelai di luar rumah ketika majlis perkahwinan terutamanya bagi keluarga berada, bangsawan dan hartawan di sesebuah kampung
Kraftangan tradisional
Minangkabau termasuk:
- Kain Songket
- Sulaman
- Ukiran kayu
- menukang emas dan perak
|
Kain songket bermotifkan Minangkabau |
|
Saluang |
Selain
itu, masyarakat Minangkabau juga memiliki alat muzik tradisional khas iaitu Saluang. Alat muzik ini diperbuat
daripada buluh nipis atau talang. Alat ini mempunyai empt lubang dan panjangny
lebih kurang 40-60 cm dan berdiameter di antara 3-4 cm. Saluang dimainkan
seperti seruling di mana pemainnya perlu meniup dam menarik nafas untuk
mengalunkan muzik.
Negeri Sembilan mempamerkan
secara keseluruhan reka bentuk bumbung panjang yang bersifat Minangkabau. Ia
mempunyai sifat reka bentuk atap yang bertingkat yang dialas daun rumbia. Rumah
ini mempunyai serambi hadapan dan anjung yang meneduhkan tangga utama kemasukan
ke Rumah Ibu melalui Serambi. Serambi dihiasi ukiran kerawang yang bercorak
silang-menyilang. Rekaan tangga adalah ringkas. Tangga diikat atau dimatikan
dengan rekaan kekunci dipapan yang menarik seperti yang boleh dilihat di dalam
gambar.
Rumah ini dihiasi ukiran
kayu yang banyak di sekeliling rumah, lebih-lebih lagi di sekitar Serambi hadapan rumah. Ukiran
adalah bermotifkan silang dan bunga yang agak bersifat grafik.
Bahagian anjung, serambi dan rumah ibu mempunyai aras yang berbeza.Rumah ibu mempunyai ruang yang terluas dan tertinggi. Terdapat bilik di rumah
ibu dan tangga menghala ke loteng. Loteng ini mengambil lebihan ketinggian dan
tingkat atap yang diberi ruang oleh struktur rumah ini.
Rumah ibu bersifat terbuka
dan disambung ke rumah dapur melalui pintu yang menghala ke selang. Selang
tidak berdinding dan merupakan pelantar kepada sebahagian fungsi dapur. Ianya
berperanan sebagai ruang bersembang untuk kaum wanita. Rumah Negeri Sembilan
ini memaparkan seni kraf kayu yang menyeluruh hingga sampai ke rumah dapur.
Paras tingkapnya adalah sangat rendah, iaitu direka untuk paras orang duduk dan
bukannya berdiri.
|
Jalan rentas rumah Negeri Sembilan |
|
Apresiasi reka bentuk rumah Negeri Sembilan |
Seni tradisonal Minangkabau
yang lain adalah:
- Saluang jo Dendang, serunai bambu dan
nyanyian
- Talempong, musik bunyi gong
- Tari Payung, menceritakan kehidupan muda-mudi
Minang yang selalu riang gembira
- Tari Indang
- Pidato Adat juga dikenali sebagai Sambah
Manyambah (sembah-menyembah), upacara berpidato, dilakukan di setiap
upacara-upacara adat, seperti rangkaian acara pernikahan (baralek),
upacara pengangkatan pangulu (penghulu), dan lain-lain
- Pancak, permainan silat untuk acara adat,
lebih mengutamakan keindahan dan seni.
- Silek atau Silat yang
merupakan seni beladiri tradisional yang memiliki 10 aliran utama.
|
Baju Kurung Teluk Belanga |
Budaya Minangkabau terserlah indah pada busana
tradisional Negeri Sembilan.Sejarah asal usul kaum Minang di Negeri Sembilan
yang berhijrah dari Pagar Ruyung pada kurun ke-15 iaitu pada zaman kesultanan
Melayu Melaka memungkinkan adat istiadat dan budaya berpakaian dari Sumatera
Barat kekal dalam masyarakat Negeri Sembilan sehingga kini. Pakaian lelaki
menyerupai Baju Sikap yang dipakai sebagai sut berlima mengandungi baju atau
jaket sederhana labuh, baju di dalam, berseluar dipadan dengan samping dan
dihias pua dengan tengkolok. Kaum wanita pula berbaju Kurung Teluk Belanga dan
berkebaya labuh dipadan pula dengan kain sarung. Wanita bangsawan yang
berketurunan Minangkabau pula, pakaiannya dari kain baldu bersulam benang emas
bertatahkan labuci. Sarungnya pula dari kain songket penuh tenunan dari Pandai
Sikek atau Batu Bara di Sumatera. Gambar menunjukkan si lelaki memakai pakaian
adat pembesar Minangkabau atau Aceh. Bajunya berwarna hitam dihiasi sulaman
benang emas di leher dan lengan. Celana yang dipakainya pula berkaki lebar, di
samping kain tenun sutera dan destar atau saluak. Si gadis pula memakai baju
kurung bersulam benang emas bermotifkan buluh rebung, tekuk leher bertekat dan
penutup kepala tengkuluk.
1. Kesenian
bernuansa Islam Suku Melayu Minangkabau, Ediwar,
and Mohamad Anwar Omar Din, and Zulayti Zakaria, (2010) Kesenian bernuansa Islam Suku Melayu Minangkabau.
Jurnal Melayu, 5 . pp. 227-249. ISSN 1675-7513
Dariapada Halaman Web atau
Halaman Sesawang
2. Adat
dan budaya masyarakat minangkabau (2012, November 10)
3. Seni
Bina Rumah Minangkabau (2012, November 11)
4. Adat
Budaya Minangkabau (2012, November 13)
1. Josselin de Jong, P.E.
de, (1960), Minangkabau and Negeri Sembilan: Socio-Political Structure in
Indonesia, Jakarta: Bhartara
2. Ramli, Andriati,
(2008z), Masakan Padang: Populer & Lezat, Niaga Swadaya
3. "Prinsip-prinsip pembinaan rumah adat Minangkabau"
Universiti Teknologi Malaysia Institutional Repository, Univesiti Teknologi
Malaysia
4. Kato, Tsuyoshi (2005). Adat Minangkabau dan merantau
dalam perspektif sejarah, PT Balai Pustaka.